خانه / مقالات فلزات / معرفی مختصر شرکت ملی صنایع مس ایران
خرید فولاد آلیاژی

معرفی مختصر شرکت ملی صنایع مس ایران

شرکت ملی صنایع مس ایران، در سال ۱۳۵۱ به عنوان شرکت سهامی معادن مس سرچشمه کرمان افتتاح شد و سپس در سال ۱۳۵۵ تحت نام شرکت ملی صنایع مس ایران، کلیه‌ی فعالیت‌های معادن مس سراسر کشور را در بر گرفت. فلز مس در زمره‌ی فلزهایی است که مدت زمان بسیار زیادی از قدمت استفاده از آن در دنیا می‌گذرد. ۸۵ تا ۹۰ درصد مس در دنیا به روش استخراج از معدن به دست می‌آید.

سنگ معدن حاوی فلزات به دو روش مورد استخراج و بهره‌برداری قرار می‌گیرد. پیرومتالوژی و هیدرومتالوژی. روش پیرومتالوژی تاریخ استفاده طولانی‌تری دارد. سالهاست بشر از این طریق فلزات را به دست می‌آورد. اما روش هیدرومتالوژی جدیدتر بوده و در سال‌های اخیر سبب پیشرفت چشمگیر این استخراج‌ها شده است.

شرکت ملی صنایع مس ایران

اگر بخواهیم به گذشته‌ی مس در ایران نگاه مختصری داشته باشیم، خواهیم دید این فلز ریشه در آثار باستانی بسیاری در ایران دارد. اشیای مسی کشف شده در ایران نشان از شناخته شده بودن صنعت ذوب و هنر حکاکی روی مس بوده است. تاریخ استفاده از مس به هزاره پنجم پیش از میلاد باز می‌گردد. پس از ورود اسلام به ایران مخصوصاً در دوره‌ی سلجوقیان و صفویان، بهره برداری از معادن مس بسیار پر رونق و شکوفا بوده است.

از فلز مس در تولید محصولات استنلس استیل استفاده می‌شود که برای افزایش پایداری فاز آستنیتی و همچنین افزایش خواص کارسرد در این سری فولادها استفاده می‌گردد.

 معرفی شرکت ملی صنایع مس ایران

شرکت ملی صنایع مس ایران با استخراج، به دست آوری و سپس بهره‌برداری از معادن مس کشور و تولید محصولات با ارزش و باعیار بالای سنگ معدن و دستاوردهای مسی مانند کاتد، اسلب، بیلت، مفتول ۸ میلیمتری و غیره توانسته سهم عظیم و منحصر به فردی در استخراج و توسعه این صنعت در کشور را از آن خود نماید.

معادن مهم تحت بهره‌ برداری این شرکت عبارتند از :

  •  معدن مس سرچشمه و میدوک در استان کرمان
  •  معدن مس سونگون در استان آذربایجان شرقی

این شرکت به فضل الهی و تکیه بر دانش متخصصان متعهد مفتخر به ایجاد اشتغال برای جوانان در ایران است و گام بزرگ و ارزشمندی در جهت پیشرفت صنایع ملی ایران برداشته است.

همچنین ببینید

کاربرد فولاد ضدزنگ در صنعت هوافضا

کاربرد استیل در صنعت هوافضا

فولاد ضدزنگ از جمله فلزاتی است که به دلیل داشتن ویژگی و مشخصه‌های منحصربه‌فرد و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact